Angelo Bruno - Schepen van Werk en Financiën

Description

- KOLENSPOREN - 'Genk is meer en meer een uitvalsbasis voor de haven van Antwerpen en de haven van Brugge... alles wat vanuit Duitsland en Nederland komt, komt via Genk.' Angelo Bruno is een Genkse ondernemer en politicus. Hij bouwde in en rond Genk een netwerk van tankstations uit. Op een belangrijk logistiek knooppunt langs het Kolenspoor in industriezone Genk - Noord richtte hij net zijn 17de tankstations op. Dit full service station wil truckers en toeristen verschillende dienstan aanbieden, zoals voeding en slaapvoorzieningen. Het 'full service' tankstation is een aanvulling op het logistieke netwerk van Genk. Angelo ziet Genk verder evolueren als logistieke uitvalsbasis voor de haven van Antwerpen en Brugge via een netwerk van wegen, water en spoor. - WEGEN WERKEN - Schepen Bruno vertrok in zijn scenario voor de toekomst van het spoor Noord vanuit de filosofie van “delen”. “Genk heeft genoeg geld voor bakstenen, maar te weinig voor werking. Dit betekent dat we inspanningen en middelen moeten delen om die werking mogelijk en leefbaar te maken”. Hij hecht belang aan de idee dat het Kolenspoor een ruimte is waar gedeeld wordt. Er komen 4 voetbalpleinen bij aan het park, ruimtes die niet gedeeld kunnen worden. Kunnen deze toch deelbaar worden, en gebruikt worden door sportclubs, chiro etc? Als je kunstgras gebruikt zouden de velden hier niet door verslijten. Dus “hoe betrek je de mensen die elk op hun terrein werken en kan je van 1 + 1 3 maken”. Verder ziet de schepen een groot potentieel in fietspaden: ze vormen verbindingen tussen grote routes met rustpunten langs de weg. Hij ziet het ook als een ideale verbinding met de verschillende wijken en het centrum van de stad. Tegen 2040 zal geen enkele auto nog op Diesel rijden en de meeste steden gaan richting autovrije centra. Hij bedenkt zich daarom dat aan de knooppunten naar autowegen, andere fietspaden naar het centrum of buiten de stad; plekken kunnen ontstaan waar mensen kunnen schakelen tussen vervoersmiddelen: de auto parkeren en op een fiets stappen die ze huren. De plaatsen waar dit gebeurt, aan de rand van de stad, ziet hij dan ook als de ‘tankstations’: kleine gebouwtjes waar verschillende functies aan gekoppeld kunnen worden, waaronder schakelpunt tussen fiets en auto of andere vervoersmiddelen. Ook merkt hij het vandalisme op op de Thor – site, doordat het een verlaten gebied is. Ook hiervoor ziet hij de ‘tankstations’ als oplossing: levendige demonstratiehuizen te maken waar nieuwe types van constructie, technologie en gebruiken in energie kunnen ontwikkeld en getest worden, maar waar mensen ook kunnen logeren. Hij haalt hiervoor zijn inspiratie bij ‘Tiny Houses’, als kleine huisjes die ook op zichzelf kunnen functioneren. Dit wil zeggen dat de ‘tankstations’ ook duurzaam moeten zijn en hun eigen stroom moeten produceren, met zonnepanelen en renewables.
Links

Email: angelo.bruno@genk.be

- RELATIONS

2020-05-28 14:39:03

Dag van de Trage Weg - 2016

2020-05-11 13:09:40

Multiproductief kolenspoor